A. R. Bakhshai, H. R. Saligheh Rad and M. Saeedifard. Space Vector Modulation Based on Classification Method in Three-Phase Multi-Level Voltage Source Inverters. Journal of Advanced Materials in Engineering (Esteghlal) 2004; 23 (1) :15-32
URL:
http://jame.iut.ac.ir/article-1-300-fa.html
علیرضا بخشایی ، حمیدرضا سلیقه راد ، مریم سعیدیفرو علی رحیمی . کنترل اینورترهای منبع ولتاژ چند سطحی سه فاز با استفاده از مدولاسیون بردار فضایی و به کمک روش کلاسهبندی بردارها. نشریه علمی پژوهشی مواد پیشرفته در مهندسی. 1383; 23 (1) :15-32
URL: http://jame.iut.ac.ir/article-1-300-fa.html
چکیده: (11904 مشاهده)
امروزه تکنیکهای مدولاسیون پهنای پالس به طور وسیعی برای کنترل ولتاژ و جریان خروجی مبدلهای AC/DC بهکار میروند. از میان این روشها، مدولاسیون بردار فضایی 1 (SVM) به خاطر سادگی و خواص مطلوب آن در کنترل اینورترهای سه فاز به صورت دیجیتالی مورد توجه فراوان قرار گرفته است. محدودیت این روش، پیچیده و زمانبر بودن محاسبات مورد نیاز برای اجرای آن به صورت زمان حقیقی است که ماکزیمم فرکانس سوییچینگ و در نتیجه پهنای باند سیستم کنترلی را محدود میسازد. این مسئله بهویژه در اجرای روش SVM در مبدلهای چند سطحی که در مقایسه با نوع دو سطحی از حجم محاسبات بیشتری برخوردارند، محدودیتهای بیشتری را سبب میشود. بهعبارت دیگر، با افزایش تعداد سطوح ولتاژ خروجی، پیچیدگی سختافزاری و نرم افزاری روش به طور قابل ملاحظهای افزایش مییابد. بنابراین ارائه روشی دقیق و سریع برای اجرای SVM به صورت زمان حقیقی بر روی مبدلهای چندسطحی، باعث بهبود عملکرد اینگونه مبدلها میشود. این مقاله به ارائه چنین روشی میپردازد. در این مقاله به طور خاص روش کلاسهبندی بردارها که در سال 1996 برای اولین بار برای سادگی اجرا، افزایش دقت محاسباتی، کاهش زمان محاسباتی و همچنین کاهش سختافزار مورد نیاز برای اجرای SVM بر روی مبدلهای دو سطحی مطرح شده، به مبدلهای m سطحی تعمیم داده میشود. روش ارائه شده در مقایسه با روش متعارف، امکان استفاده از پردازندههای با سرعت پردازش کمتر و ارزان قیمتتر را فراهم میسازد. همچنین با توجه به کاهش زمانهای محاسباتی، پردازنده بهکارگرفته شده میتواند برای اهداف چندمنظوره استفاده شود. اعتبار معادلات تحلیلی و ریاضی بهدست آمده به کمک شبیهسازی رایانهای برروی یک مبدل سه سطحی به اثبات رسیده است.
.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/8/3 | انتشار: 1383/4/25