M. Ebrahimi and A. Ghaderi. Evaluation of LPF and PCLPF and Development of a Novel Method to Solve DC Offset Problem in Vector Control of Induction Motors. Journal of Advanced Materials in Engineering (Esteghlal) 2006; 24 (2) :1-14
URL:
http://jame.iut.ac.ir/article-1-357-fa.html
محمد ابراهیمی و احمد قادری . ارزیابی روش LPF و PCLPF و پیشنهاد یک روش جدید برای حل مشکل dc offset در کنترل برداری مستقیم موتورهای القایی. نشریه علمی پژوهشی مواد پیشرفته در مهندسی. 1384; 24 (2) :1-14
URL: http://jame.iut.ac.ir/article-1-357-fa.html
چکیده: (6329 مشاهده)
کنترل برداری مستقیم موتورهای القایی با جهت یابی شار استاتور، یکی از انواع روشهای کنترل برداری موتور القایی است که دارای مزایایی نسبت به سایر روشهاست. مهمترین ضعف این روش وجود انتگرالگیر خالص در تخمینگر شار استاتور است. زیرا وجود dc offset در جریان و ولتاژ اندازهگیری شده، باعث ایجاد خطا در شار تخمینی میشود. در این مقاله ابتدا مشکلات ناشی از dc offset در انتگرالگیرهای فوق بیان میشود. برای حل این مشکلات چنانچه به جای انتگرال گیرخالص از فیلتر پایین گذر LPF1 و یا از فیلترهای پایین گذر برنامهپذیر سری PCLPF2 استفاده شود، دامنه dc offset در خروجی کاهش مییابد. بنابراین مقادیر تخمینی تا حدودی به مقادیر واقعی نزدیکتر میشوند. ولی در این روشها مسائل دیگری از قبیل ایجاد نوسان در گشتاور و شار، مشکل راه اندازی و کنترل سیستم در سرعتهای پایین پیش میآید. در ادامه این مقاله برای حل مشکل dc offset یک روش جدید مبتنی بر اندازهگیری ماکزیمم و مینیمم خروجی انتگرال گیر پیشنهاد شده است. با استفاده از نتایج شبیهسازی درایو کنترل برداری با تخمینگر فوق ملاحظه میشود که میزان اختلالات ناشی از dc offset بسیار کاهش یافته و نوسانات گشتاور و شار موتور ناچیز خواهند بود. در این حالت انجام کنترل برداری از حالت سکون امکانپذیر است و نیاز به سیستم راه انداز جداگانه ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/8/3 | انتشار: 1384/10/25