دوره 33، شماره 1 - ( 4-1393 )                   جلد 33 شماره 1 صفحات 158-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (3032 مشاهده)

در دنیای رقابتی عصر حاضر، مشتریان خواهان عکس¬العمل سریع‌تر،¬ قابلیت اطمینان بالاتر و انعطاف¬پذیری بیشتر در تغییر نیازهایشان هستند. این فاکتورها، تولیدکنندگان و ارائه¬کنندگان خدمات را ملزم به پیدا¬کردن راه‌های بهتری برای مدیریت جریان مواد در سازمان‌هایشان، جهت پیشرفت و حفظ بقای خود می‌کنند. در این مقاله به‌بررسی مسئله چند محصولی چند دوره¬ای در یک زنجیره تامین دو¬سطحی؛ شامل چند تولیدکننده و توزیع¬کننده پرداخته شده¬است. با ¬اهداف بیشینه¬سازی سودکل زنجیره و کیفیت محصولات،¬ مدلی جدید برای مسئله ارائه شده-است. با توجه به اینکه روش‌های بهینه¬سازی سنتی، به¬‌آسانی امکان در¬نظر گرفتن بیش از یک هدف در بهینه¬سازی را نمی¬دهند و در عوض روش‌های ابتکاری ابزار کاربرد بهینه¬سازی چند هدفه را به‌آسانی و با کارایی بالا فراهم می‌نمایند و سبب کوتاه¬تر شدن زمان رسیدن به‌ جواب بهینه و یا نزدیک به بهینه می¬شوند، از اینرو بهینه یاب جدیدی مبتنی بر الگوریتم تکامل تفاضلی برای حل مدل پیشنهادی ارائه شده¬است. در بهینه یاب طراحی شده، از مفاهیم اساسی بهینه¬سازی چند هدفه، جهت هدایت عوامل جستجوگر در فضای جستجو به¬‌سمت منطقه بهینه استفاده شده¬است. کارایی الگوریتم پیشنهادی با استفاده از مسائل نمونه تصادفی متعددی با نرم‌افزار LINGO مقایسه شده¬است. نتایج محاسباتی بیانگر عملکرد بهتر الگوریتم پیشنهادی است.
متن کامل [PDF 330 kb]   (3869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/3/28 | پذیرش: 1395/3/28 | انتشار: 1395/3/28