چکیده: (20824 مشاهده)
افزایش تولیدات دامی و مدرنیزه کردن دامپروری در ایران، نیازمند انتقال آخرین اطلاعات و دانش پرورش دام و شیوههای نوین مدیریتی در میان کشاورزان از طریق کانالهای ارتباطی و منابع مختلف است. فرموله کردن یک راهکار ارتباطی مؤثر با هدف پیشرفت و توسعه دامپروری، نیازمند شناخت کامل رفتار ارتباطی کشاورزان است. استان آذربایجان شرقی به منظور بررسی رفتار ارتباطی کشاورزان انتخاب شد. در پژوهش حاضر، این که کشاورزان به چه مقدار و با استفاده از چه کانالها و منابعی اطلاعات در باره فناوریهای دامپروری را دریافت میدارند و به چه میزان و با استفاده از چه کانالها و منابعی با عاملین انتقال فناوری (مروجین) به منظور کسب اطلاعات در خصوص فناوریهای دامپروری ارتباط برقرار میکنند، بررسی گردید. برای مطالعه رفتار ارتباطی کشاورزان، یک نمونه 154 نفری از کشاورزان هشت روستا (چهار روستا از مناطق دشتهای مرتفع و چهار روستا از مناطق دشتهای پست) با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی دو مرحلهای انتخاب شد. گردآوری دادهها با کمک پرسشنامه از پیش آزمون شده انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری، معیارهایی همچون فراوانیها بر حسب تعداد و درصد، و نیز میانگین و ضرایب همبستگی به کار رفت و تجزیه رگرسیون چندگانه انجام شد.
طبق یافتههای این پژوهش، بیشتر کشاورزان (98%) از نظر مقدار اطلاعات کسب شده (درونداد اطلاعات) در سطح پایین طبقهبندی شدند. مقدار اطلاعات به دست آمده (درونداد اطلاعات) به طور معنیداری در سطح احتمال یک درصد دارای همبستگی مثبت با متغیرهای ارتباطی شامل میزان اطلاعات دامپروری و پذیرش فناوریها (برونداد اطلاعات)، ارتباط درون سیستمی کشاورزان، ارتباط کشاورز-پژوهنده، ارتباط کشاورز-مروج و دیگر متغیرهای اجتماعی-اقتصادی نظیر سطح تحصیلات، وضعیت تحصیلی خانواده و قابلیت دسترسی به امکانات تولیدی بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1386/10/19 | انتشار: 1381/10/25