H. Sedighi, M. Beglarian. Investigating the Attitude of Top Managers of National Jihad-e Keshavarzi Organizations in Iran toward Privatized Agricultural Extension Services. jwss 2005; 8 (4) :17-29
URL:
http://jstnar.iut.ac.ir/article-1-298-fa.html
چکیده: (20503 مشاهده)
عملکرد ضعیف نظام ترویج دولتی، همراه با بحرانهای مالی سبب شده تا بسیاری از کشورها به رهیافت خصوصیسازی ترویج کشاورزی به طور جدی بیندیشند. هدف اصلی این پژوهش بررسی نگرش مدیران ارشد سازمانهای جهاد کشاورزی نسبت به خصوصیسازی ترویج کشاورزی بود. تعداد 107 نفر از مدیران ارشد (شامل رؤسای سازمانها، و معاونان آنان)، و مدیران بخش ترویج کشاورزی نیز به طور نمونهگیری کاملاً تصادفی به عنوان نمونههای این تحقیق انتخاب شدند که از 20 سازمان جهاد کشاورزی واقع در 20 استان کشور بودند. این پژوهش به روش پیمایشـی ( Survey research ) انجـام شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از مخاطبان، پرسشنامهای طراحی و تدوین شد که روایی محتوایی (Content validity) آن توسط اساتید صاحبنظر به دست آمد. به منظور احتساب اعتبار پرسشنامه، آزمون پیش آهنـگی (Pilot test) انجام شد و ضریب اعتبار (کرونبـاخ آلفا) 81/0، و 89/0 برای بخشهای اول و دوم پرسشنامه به دست آمد که نشان میدهد سوالات از اعتبار بالایی برخوردار است. نتایج این بررسی نشان میدهد 83/93% از پاسخگویان نگرشی مثبت به خصوصیسازی داشتهاند، ولی اکثر آنها بر این باورند که بسترسازی مناسب برای اجرای این راهکار در جامعه کشاورزی کشور ما هنوز ایجاد نشده است. این یکی از چالشهای اساسی فرا روی خصوصیسازی ترویج کشاورزی محسوب میشود که لازم است با بهبود شاخصهای اقتصادی که بنیاد هرتیج (Hertaige ) نیز به آن اشاره نموده نه تنها شرایط مناسب برای خصوصیسازی ترویج کشاورزی فراهم آید، بلکه برای آزادسازی سایر بخشهای اقتصادی و کشاورزی نیز فراهم گردد. در این پژوهش سابقه خدمت افراد با نگرش آنان نسبت به خصوصیسازی ترویج کشاورزی (22/0=r ) رابطه مثبت و معنیداری دارد.از این مطالب چنین استنباط میشود که هر قدر بر سابقه خدمت افراد افزوده میشود، نگرش مثبتتری نسبت به خصوصیسازی ترویج و آموزش کشاورزی پیدا میکنند. آزمون رگرسیون چند متغیره) Multivariate Regression Analysis ( نشان میدهد که مجموعه متغیرهای مستقل تحقیق به روش سلسله مراتبی (Hierachical ) 17/4% (R2 =0/174 ) از میزان نوسانات متغیر وابسته را تبیین میکنند. از این مطلب چنین استنباط میشود که احتمالاً متغیرهای بسیار دیگری وجود دارند که در میزان نگرش مخاطبان تأثیرگذار هستند که در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفتهاند که این خود زمینهای برای پژوهشهای آتی خواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1386/10/19 | انتشار: 1383/10/26