1. گروه سازههای آبی، دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز ، e.yabarepoor14@gmail.com
چکیده: (4900 مشاهده)
کانالها و آبهای سطحی راهی برای انتقال آلایندهها به محیط زیست و انسان هستند. هنگامی که آلایندهای به کانال وارد میشود غلظت آلاینده پس از طی مسافتی کاهش مییابد. کاهش این مسافت یک مصلحت مهندسی است و برای کاهش این مسافت باید اختلاط در آب را افزایش داد. بنابراین در این مطالعه هدف این است که تأثیر نصب صفحه مثلثی، از سازههای کنترل فرسایش سواحل رودخانه، بر ضریب اختلاط مواد ردیاب را بررسی کرد. برای انجام آزمایشهای این تحقیق از یک فلوم به عرض 80 سانتیمتر استفاده شد. صفحه مثلثی از جنس پلکسیگلاس با طول مؤثر 30 درصد عرض فلوم و ارتفاع 15 سانتیمتر در فاصله 5/0 متری محل تزریق محلول نمک (که بهعنوان ردیاب استفاده شد)، نصب شد. برای نشان دادن اثر سازه، آزمایشهای مختلفی در دو حالت بدون و با حضور صفحه مثلثی در شرایط مختلف جریان انجام شد و برای اندازهگیری غلظت ردیاب در چهار مقطع پاییندست محل تزریق از حسگرهای شوریسنج استفاده شد. تغییرات طول اختلاط و ضرایب اختلاط عرضی محاسبه شد و مبین این است که نصب صفحه مثلثی باعث کاهش طول اختلاط بهمیزان حدود30 درصد و افزایش ضریب اختلاط عرضی بهمیزان بیش از 43/1 برابر نسبت به حالت بدون حضور صفحه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1396/2/4 | پذیرش: 1396/11/4 | انتشار: 1397/12/24