Mahjoob A, Kilanehei F, Khademi K. Numerical Investigation of the Opening of River Bridges Change and Skew on Flow Structure and Afflux: Three-Dimensional Versus One-Dimensional Approaches. jwss 2025; 29 (4) :42-61
URL:
http://jstnar.iut.ac.ir/article-1-4509-fa.html
محجوب امیر، کیلانه ئی فواد، خادمی خیراله. بررسی عددی اثر تغییر مقدار بازشدگی پلهای رودخانهای و بیه بر ساختار جریان و برگشت آب: رویکرد یک بعدی و سه بعدی. علوم آب و خاک. 1404; 29 (4) :42-61
URL: http://jstnar.iut.ac.ir/article-1-4509-fa.html
پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران. ، a.mahjoob@bhrc.ac.ir
چکیده: (21 مشاهده)
یکی از مواردی که در تعیین بازشدگی پل های رودخانه ای دارای اهمیّت زیادی است، عدم انسداد جریان در اثر کاهش مقطع عبوری سیلاب است. در این مقاله تعیین بازشدگی مورد نیاز برای عبور جریان رودخانه در محل پل با استفاده از مفهوم انرژی مخصوص و مدلسازی یک بعدی و سه بعدی جریان بررسی شده است. ابتدا با استفاده از مفهوم انرژی مخصوص، بیشینه پیش آمدگی خاکریزهای طرفین پل در رودخانه بهگونهای تعیین شد که باعث تغییر وضعیت جریان آب در بالادست پل نشود. ابعاد بهدستآمده برای بازشدگی پل، به صورت عددی و در دو حالت یک بعدی و سه بعدی شبیه سازی شده و وضعیت جریان در محل پل و بالادست آن ارزیابی و مقایسه شد. نتایج نشان داد که مدل عددی یک بعدی مقدار برگشت آب را به طور متوسط 67 درصد بیشتر از مدل سه بعدی پیش بینی می کند. این درحالی است که بیشینه تنش برشی بهدستآمده از مدل یک بعدی به طور متوسط 33 درصد کمتر از مدل سه بعدی است. اثر بیه پل بر مقدار برگشت آب و سایر متغیرهای هیدرولیکی جریان از جمله تنش برشی بستر و سرعتِ بیشینه با استفاده از مدل سه بعدی نیز بررسی شده است. در حالت بیه 40 درجه مقدار افزایش عمق آب، 19/2 درصد مقدار عمق نرمال به دست آمد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی