دوره 19، شماره 2 - ( 10-1379 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 146-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M. Golafshani and H. Ghassemi. Acoustic-Mean Flow Interaction in Solid Propellant Rocket Motors. Computational Methods in Engineering 2001; 19 (2) :125-146
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-202-fa.html
مهدی گل افشانی و حجت قاسمی . شبیه سازی اندر کنش جریان و اکوستیک در موتور موشکهای سوخت جامد. روشهای عددی در مهندسی. 1379; 19 (2) :125-146

URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-202-fa.html


چکیده:   (3479 مشاهده)
نوسانات فشار در موتور موشکهای سوخت جامد از چندین منبع سرچشمه می گیرد. یکی از این منابع وجود میدان جریان نوسانی است. وجود لایه های برشی آزاد در نقاط مختلف موتور سبب ایجاد گردابه و انتشار آن می شود. لبۀ انتهایی سوخت و لبۀ بفل در موتورهای چندتکه، نمونه هایی از چنین نقاطی اند. این گردابه ها از محل تولید خود حرکت کرده و به دیواره های میدان برخورد می-کنند. در اثر این برخورد انرژی جنبشی موجود در آنها به فشار تبدیل و امواج اکوستیکی تشکیل می شوند. این امواج در میدان موتور منتشر شده و موجب نوسانات اکوستیکی می شوند. با تغییر تدریجی هندسۀ داخلی موتور به سبب سوخته شدن پیشرانه، فرکانس و دامنۀ نوسانات فشار تغییر می کند. در این مقاله اندرکنش بین میدان جریان و میدان اکوستیکی در یک موتور سوخت جامد به صورت عددی بررسی شده است. استفاده از تابع شار رو1 در یک شبکۀ بی سازمان برای حل معادله های جریان تراکم پذیر لزج نشان داده است که با تغییر تدریجی هندسۀ داخلی موتور در طی زمان، مشخصات نوسانات فشار به شدت تغییر می کند. در این مطالعه از شش هندسۀ متفاوت برای شبیه سازی هندسۀ داخلی موتور در زمانهای مختلف سوزش و آرایشهای مختلف گرین استفاده شده است. روش به کار برده شده شدت و فرکانس امواج فشاری را به خوبی پیش بینی کرده و نشان داده است که پرش فرکانس نوسانات فشار از هماهنگ دوم مد طولی به هماهنگ اول با تغییر هندسۀ داخلی موتور رخ می دهد.
واژه‌های کلیدی: -
متن کامل [PDF 1516 kb]   (885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/3 | انتشار: 1379/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روشهای عددی در مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Computational Methods in Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb

64579f77e436cd7