R. Kazemi and B. Hamedi. Improving the Dynamic Performance of Passenger Cars via Rear Suspension Mechanism Modification. Computational Methods in Engineering 2001; 19 (2) :191-198
URL:
http://jcme.iut.ac.ir/article-1-207-fa.html
چکیده: (3390 مشاهده)
این مقاله با توجه به نتایج پروژۀ تحقیقاتی تحت عنوان بهسازی سیستم تعلیق عقب پیکان 1600 تهیه شده است. هدف از انجام این پروژه، بهبود عملکرد دینامیکی یعنی راحتی سواری1، پایداری و مانورپذیری2، خودروی پیکان و با توجه به اعمال حداقل تغییرات بر روی تعلیق عقب خودروی مورد نظر است. سیستم تعلیق اولیه پیکان که در حال حاضر نیز در نمونه های تولیدی دیده می شود از یک اکسل صلب به همراه فنرهای تخت تشکیل شده است که پس از جایگزین کردن مکانیزم سه لینگی جدید با میلۀ عرضی تحت عنوان میلۀ پانهارد3 به همراه فنرهای حلقوی4، بهبود قابل توجهی را در عملکرد دینامیکی خودرو نشان داد. به منظور بررسی تأثیر تغییر پارامترهای سینماتیکی و دینامیکی خودرو مانند مرکز رول5 و سختی رول6 بر روی رفتار دینامیکی از مدلهای هفت و سه درجه آزادی به ترتیب برای بررسی سواری و مانورپذیری خودرو استفاده شده است. برای تائید نتایج حاصله از تحلیلهای انجام شده، آزمونهای حسی نیز صورت گرفت که نتایج به دست امده بهبود قابل توجهی را در عملکرد دینامیکی خودرو نشان می دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/8/3 | انتشار: 1379/10/26