M.R. Soltani, O.R. Keramati, M. Dehghan Manshadi, M. Aalaei, and S.A. Sin. Experimental Investigation of the Effect of Vertical Tail on the Flow Field and Aerodynamic Forces of a fighter Model. Computational Methods in Engineering 2007; 26 (1) :233-246
URL:
http://jcme.iut.ac.ir/article-1-418-fa.html
محمدرضا سلطانی ، امیدرضا کرامتی ، مجتبی دهقانمنشادی ، محمد اعلایی ، سید علی سینا . مطالعه تجربی اثر شکل دم عمودی بر جریان و ضرایب آیرودینامیکی یک مدل. روشهای عددی در مهندسی. 1386; 26 (1) :233-246
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-418-fa.html
چکیده: (4067 مشاهده)
به منظور مطالعۀ اثرات دم عمودی بر کارایی یک هواپیما، تحقیقات گسترده ای روی دو مدل از یک جنگنده با دمهای عمودی تکین و دوتایی در زوایای کنت مختلف در یک تونل باد انجام شده است. بدین منظور آزمایشاتی با استفاده از این مدلها و در شرایط مادون صوت انجام گرفت و دنبالۀ جریان با اندازه گیری فشار دینامیک به دست آمد. همچنین اثر شوکهای ایجاد شده در جریان مافوق صوت بر روی دمهای عمودی مختلف با آشکارسازی مورد بررسی قرار گرفت. ضرایب آیرودینامیکی این مدلها نیز در شرایط مافوق و مادون صوت اندازه گیری شد. با استفاده از نتایج این آزمایشات می توان تاثیر دم عمودی تکین و دوتایی بر عملکرد هواپیما در شرایط مختلف را مطالعه کرد. نتایج حاصله اثر دمهای عمودی بر مقادیر اندازه گیری شدۀ نیرو و ممان در زاویۀ جانبی غیر صفر را نشان می دهند. همچنین اثر دمهای عمودی بر جریان پشت مدل در زاویه حمله کاملا مشهود است. دمهای عمودی دوتایی با زاویۀ کنت 22 درجه باعث انفجار متقارن گردابه های مدل در زاویه حملۀ بالا در سرعت مادون صوت می شوند. نتایج نشان می دهد که با افزایش زاویۀ کنت دم عمودی، ضریب نیروی پسا افزایش می یابد. ولی با افزایش زاویۀ حمله این تفاوتها کاهش می یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/8/3 | انتشار: 1386/4/24