دوره 9، شماره 1 - ( 10-1369 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 77-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M. A. Golozar. The Role of Cathodic Poisons on the Stress Corrosion Cracking of Zircaloy- 2 in Methanolic Solution Containing 0.4vol.% Hydrochloric Acid. Computational Methods in Engineering 1991; 9 (1) :33-77
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-42-fa.html
محمدعلی گلعذار . نقش سموم کاتدی برخوردگی تنشی آلیاژ زیر کالوی- 2 در محلول الکل متیلیک حاوی 4/0 درصد حجمی اسیدکلریدریک. روشهای عددی در مهندسی. 1369; 9 (1) :33-77

URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-42-fa.html


چکیده:   (3536 مشاهده)
در این تحقیق، خوردگی و خوردگی تنشی آلیاژ زیرکالوی-12 در محلول CH3OH/0.4%HCl (موسوم به محلول پایه) بتنهائی و با درصدهای مختلفی از سموم کاتدی نظیر آرسنیک، پلاتین و سلنیوم مورد بررسی قرار گرفت. ملاحظه گردید که، آرسنیک و غلظتهای نسبتاً زیاد سلنیوم (زیادتر از 100 ppm) کاهش خوردگی و خوردگی تنشی را موجب می شوند. این امر ناشی از تشکیل فیلم غنی از عناصر مزبور بر روی سطوح نمونه تشخیص داده شد. همچنین ملاحظه گردید که 25ppm سلنیوم و غلظتهای کم پلاتین (نظیر 25ppm) حساسیت نسبت به خوردگی تنشی را زیادتر می کنن، علت این پدیده به نفوذ هیدروژن در ناحیه تحت تنش در جلوی ترک بین دانه ای در حال پیشروی به داخل فلز نسبت داده شد. درحالی که 25ppm سلنیوم اثر قابل ملاحظه ای بر خوردگی از خود نشان نداد، اضافه شدن همین مقدار پلاتین در محلول، افزایش خوردگی را موجب گردید. بعلاوهف افزایش غلظت پلاتین در محلول، خوردگی را شدیداً افزایش داد. در هر سرعت کشش، افزایش حساسیت نسبت به خوردگی تنشی، افزایش سرعت اشاعه ترک، کاهش استحکام کششی و کاهش کرنش شکست را بهمراه داشت. تغیرات مزبور ناشی از افایش وسعت ناحیه شکست ترد کلیواژ در ازاء کاهش وسعت منطقه شکست مکانیکی نرم دانسته شد. عامل اصلی به وجود آورنده شکست ترد کلیواژ، هیدروژن جذب شده، در ضمن انحلال آندی، در ناحیه تحت تنش، شناخته گردید.
متن کامل [PDF 2313 kb]   (1059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/8/3 | انتشار: 1369/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روشهای عددی در مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Computational Methods in Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb

64579f77e436cd7