در این تحقیق اثر متقابل ترک ماتریسی، جدایی بین لایه ای و میدان تنش ناهمگن الیاف و رزین بر روی خواص مکانیکی شکست مود اول کامپوزیت های لایه ای در نمونه DCB بررسی شده است. به نظر می رسد که مهمترین عامل اختلاف نرخ رهایی انرژی کرنشی بحرانی کامپوزیت های چندجهته با تک جهته، تفاوت در نوع مکانیزم خرابی و یا میدان تنش ناهمگن است. یکی از مهمترین مکانیزم های خرابی در کامپوزیت های چندجهته، ترک ماتریسی است. در این تحقیق جهت شبیه سازی ترک ماتریسی و جدایی بین لایه ای از المان های واسط چسبنده در فواصل مشخص استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که شبیه سازی توأم ترک ماتریسی موجب افزایش حدود 15 درصد و مدلسازی ناهمگن باعث افزایش حدود 26 درصد در نرخ رهایی انرژی کرنشی بحرانی مود اول می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/3/27 | پذیرش: 1395/3/27 | انتشار: 1395/3/27