Zehsaz M, Shahriary P. Studying the Effect of Fillet on Fretting Fatigue Strength in the Press-Fitted Axle Assembly using Different Multiaxial Fatigue Criteria and Fretting Fatigue Damage Darameter. Computational Methods in Engineering 2016; 34 (2) :159-175
URL:
http://jcme.iut.ac.ir/article-1-590-fa.html
زهساز محمد، شهریاری پویا. بررسی تاثیر فیلت در مقاومت خستگی سایشی در انطباق محور و توپی با استفاده از معیارهای مختلف خستگی چند محوره و پارامتر دوم خستگی سایشی. روشهای عددی در مهندسی. 1394; 34 (2) :159-175
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-590-fa.html
1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز ، zehsaz@tabrizu.ac.ir
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
چکیده: (4054 مشاهده)
در مقاله حاضر به بررسی عددی تاثیر ایجاد فیلت بر روی محور در مقاومت خستگی سایشی آن پرداخته شده و نتایج حاصل از مدلسازی عددی با داده های آزمایشگاهی موجود در ادبیات فن مقایسه می گردد. بمنظور بررسی مقاومت خستگی سایشی محور از معیارهای خستگی چند محوره و پارامتر دوم خستگی سایشی استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهند که ایجاد فیلت بر روی محور باعث بهبود مقاومت خستگی می گردد که میزان این بهبود به شعاع فیلت و نسبت قطر محور بستگی دارد. علاوه بر این محل شکست محور نیز در اثر تغییر ابعاد فیلت و محور تغییر می کند. معیارهای خستگی چند محوره تا حدود زیادی در تخمین مقاومت خستگی محور موفق عمل می نمایند. با این حال نتایج حاصل از بررسی پارامتر دوم خستگی سایشی تطابق بهتری با نتایج حاصل از تستهای تجربی داشته و میتواند به عنوان معیاری مناسب جهت بررسی مقاومت خستگی سایشی محور مورد استفاده قرارگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/3/28 | پذیرش: 1395/3/28 | انتشار: 1395/3/28