دوره 35، شماره 1 - ( 6-1395 )                   جلد 35 شماره 1 صفحات 142-123 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, K. A. Attari N. Vibration Control of Structures using Vibro-Impact Nonlinear Energy Sinks. Computational Methods in Engineering 2016; 35 (1) :123-142
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-611-fa.html
احمدی مصطفی، خواجه احمد عطاری نادر. کنترل ارتعاشات سازه‌ها با استفاده از سیستم‌های جاذب انرژی غیرخطی ارتعاشی- ضربه‌ای. روشهای عددی در مهندسی. 1395; 35 (1) :123-142

URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-611-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی، کرج ، mahmadi.g.s@gmail.com
2- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، تهران
چکیده:   (6231 مشاهده)

یکی از روش‌های جدید کنترل ارتعاش سازه‌ها و کاهش پاسخ لرزه‌ای آنها، استفاده از سیستم جاذب انرژی غیرخطی ارتعاشی- ضربه‌ای است. در این سیستم یک جرم برروی کف سازه‌ای به‌گونه‌ای تنظیم شده است که فاصلۀ مشخصی از دیوارۀ غیرارتجاعی متصل به جرم طبقه دارد. جرم جابه‌جا شده در اثر تحریک سازه با دیوارۀ غیرارتجاعی برخورد می‌کند که باعث ایجاد ضربه و جذب انرژی می‌شود. در تحقیق حاضر جاذب انرژی ارتعاشی- ضربه‌ای با بهینه‌یابی پارامترهای آن به‌طور هم‌زمان شامل نسبت سختی و فضای آزاد حرکت مورد مطالعه قرار گرفته است. الگوریتم جستجوی هماهنگی به‌عنوان یک روش فرا‌اکتشافی جدید به‌طور مؤثری اختصاصی شده و برای مسئله بهینه‌یابی پیوسته‌ فوق‌الذکر به‌کار گرفته شده است. نشان داده شده است که سیستم بهینه ‌شدۀ متصل به سازه قادر است که با سازه‌ اولیه در بازه‌ وسیع فرکانسی اندرکنش داشته باشد. پاسخ کنترل شدۀ مورد‌ نظر در مجموعه‌ای از قاب‌های خمشی فولادی کوتاه و میان مرتبه از طریق تحلیل‌های دینامیکی تاریخچه زمانی غیر‌خطی مورد ارزیابی قرار گرفته است. توانایی این نوع جاذب انرژی در اتلاف انرژی لرزه‌ای ورودی به سازه‌ها و توانایی آنها در کاهش مؤثر پاسخ سازه‌ها از طریق ضربه‌های ارتعاشی بین جرم جاذب انرژی و جرم طبقه با استخراج شاخص‌های عملکردی متعدد و طیف‌های فوریه مورد توجه قرار گرفته است. با توجه با شبیه‌سازی‌های عددی انجام شده برروی مدل‌های سازه‌ای تعریف شده، سیستم کنترلی بهینه شده باعث باز توزیع انرژی از مودهای ارتعاشی پایین با فرکانس کم و دامنۀ ارتعاش زیاد به مودهای ارتعاشی بالاتر با فرکانس زیاد و دامنۀ ارتعاش کم می‌شود که منجربه کاهش مطلوب پاسخ‌های سازه‌ای شده است.

متن کامل [PDF 784 kb]   (2646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/16 | پذیرش: 1395/6/16 | انتشار: 1395/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روشهای عددی در مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Computational Methods in Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb

64579f77e436cd7