دوره 41، شماره 1 - ( 6-1401 )                   جلد 41 شماره 1 صفحات 154-135 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohieddin Ghomshei M, Namazi S. Buckling Analysis of FGM Timoshenko Beam with Variable Thickness under Concentrated and Distributed Axial loads Using DQM. Computational Methods in Engineering 2022; 41 (1) :135-154
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-874-fa.html
محی الدین قمشه ای منصور، نمازی شاهین. تحلیل کمانش تیر تیموشنکو با مقطع متغیر از جنس تابعی تحت بار محوری گسترده و متمرکز به روش تربیع دیفرانسیل. روشهای عددی در مهندسی. 1401; 41 (1) :135-154

URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-874-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، واحد کرج - دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، ghomshei@kiau.ac.ir
2- گروه مهندسی مکانیک، واحد کرج - دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (361 مشاهده)
این مقاله به تحلیل کمانش تیرهای گوه‌ای با پهنای ثابت و ضخامت متغیر و ساخته شده از مواد مدرج تابعی دو بعدی پرداخته است. فرض بر آنست که تیر از ترکیب فلز با سرامیک ساخته شده باشد، بطوریکه کسر حجمی هر یک از آنها در راستای طول تیر و همچنین در راستای ضخامت آن بر اساس توابع توانی تغییر کند. همچنین فرض می‌شود که تیر بطور همزمان تحت اثر نیروهای محوری متمرکز و گسترده قرار دارد. معادلات حاکم و شرایط مرزی با استفاده از اصل انرژی پتانسیل کمینه استخراج گردیده و سپس با استفاده از روش تربیع دیفرانسیلی برای تیری با شرایط مرزی یک سر گیردار حل شده‌اند. پس از تایید همگرایی و صحت تحلیل ارائه شده، تأثیر مشخصات گوناگون بر روی مقدار بار بحرانی تیر در هر دو حالت تیر تحت بار متمرکز و تیر تحت بار گسترده بر واحد طول بررسی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به مشخصات هندسی تیر، ایندکس‌های توانی در تغییرات خواص در هر دو راستای طول و ضخامت و همچنین چگونگی تغییرات ضخامت تیر اشاره کرد. تحلیل کمانش تیر در صورت اعمال همزمان بارهای نقطه‌ای و گسترده نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در تحلیل کمانش تیر تحت بار گسترده سه الگوی توزیع برای بار در نظر گرفته شده‌اند که شامل توزیع خطی، درجه دو و نمایی است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که در بین الگوهای بررسی شده برای توزیع بار گسترده بیشترین مقدار بار بحرانی متعلق به توزیع خطی است و کمترین مقدار بار بحرانی متعلق به توزیع نمایی بار است.
متن کامل [PDF 1212 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/20 | پذیرش: 1400/8/9 | انتشار: 1401/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روشهای عددی در مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Computational Methods in Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb

64579f77e436cd7