D. Lotfi, A. Hemmat, M. R. Akhavan Sarraf. Development and Evaluation of a Three-Point Hitch Dynamometer and a Fifth Wheel for Mounted Implement Draft and Tractor Speed Measurements . jwss 2007; 11 (1) :147-163
URL:
http://jstnar.iut.ac.ir/article-1-653-fa.html
چکیده: (21057 مشاهده)
برای اندازهگیری مقاومت کششی و توان مالبندی مورد نیاز ادوات سوار، به ابزار دقیقی همچون دینامومتر اتصال سه نقطه و ابزار اندازهگیر سرعت پیشروی تراکتور نیاز میباشد. در این تحقیق یک نوع دینامومتر نوع قابی ساخته و ارزیابی شد. نیروهای وارده به دینامومتر از طریق استفاده از سه مبدل نیرو (که هرکدام یک تیر یکسرگیر به شکل U وارونه میباشد) که بر روی قابی با قابلیت نصب به اتصال سه نقطه تراکتور قرار داده شدهاند، اندازهگیری میشوند. هر مبدل نیرو، نیرو را با استفاده از یک مدار پلی که بر اساس استفاده از کرنشسنجها طراحی شدهاند، اندازهگیری مینماید. هر مبدل نیروی دینامومتر با اعمال مقدار بار معین به آن و اندازهگیری ولتاژ خروجی آن واسنجی شد. سپس واسنجی دینامومتر با اعمال مقدار بار مشخص به آن و اندازهگیری ولتاژ خروجی مدارهای پلی مبدلهای نیرو انجام گرفت. واسنجیهای استاتیکی انجام گرفته نشان داد که یک رابطه خطی با ضریب تبین بالایی (999/0=2R (بین نیروهای اعمال شده و خروجی پلها وجود دارد. اثر پس ماند (هیسترزیس) بین بارگذاری و بار برداری بسیار کوچک بود. اثر نقطه بارگذاری نسبت به محور عمودی دینامومتر بر مقدار نیروی اندازهگیری ناچیز بود. برای اندازهگیری سرعت پیشروی واقعی تراکتور، یک چرخ پنجم با استفاده از یک محور چرخشی انکودر ساخته شد. واسنجیهای انجام گرفته روی سطوح آسفالته و خاکی نشان داد که یک رابطه خطی با ضریب تبین بالا (994/0=2R (بین سرعت پیشروی اندازهگیری شده و خروجی محور چرخش انکودر وجود داشت. خطای اندازهگیری در سرعتهای کم در مزرعه و در سرعتهای زیاد ( تا 5/12 کیلومتر در ساعت) روی سطح آسفالته به ترتیب حدود 3 و 8 درصد بود. واحد جمع کننده دادهها، علاوه بر نمایش نیرو و سرعت پیشروی، به صورت لحظهای میتواند نمودارهای نیرو بر حسب زمان و مسافت را روی صفحه نمایش رایانه دستگاه نمایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1386/10/19 | انتشار: 1386/1/26